Stedentrip Praha

Half november heb ik samen met een vriendin een stedentrip naar Praag gemaakt. Voor nog geen €100,- hadden we een retourtje via Skyscanner te pakken en vlogen we met EasyJet. Ik had ook nog als financiële meevaller bij Airbnb genoeg credits waardoor ons verblijf gratis was. Top! We verbleven in ‘Silence Room in City Centre’ op Kozí 915/7. Echt een aanrader als je genoegen neemt met basic en slechts €15,- per nacht wilt betalen om midden in het centrum te kunnen slapen.

Dag 1
Voor ongeveer 370 kronen pakte we een Uber vanaf het vliegveld naar ons verblijf. We hadden een vroege vlucht dus om half 2 ’s middags waren wij klaar om de stad te verkennen. We hadden genoeg tips gekregen van bekende en besloten als eerst een wandeling te maken richting Vyšehrad, een fort op een heuvel omringd door een mooi park met een fantastisch uitzicht over de stad. Tijdens de wandeling van 40 minuten richting dit gebied hebben we onszelf getrakteerd op Lelí’s Cupcakes, de naam zegt het al. Een heel schattig tentje, waar volgens mij niet veel toeristen komen. Hierna vervolgen we onze route en als we aankomen is het al licht aan het schemeren en hebben we een heel mooi uitzicht over de stad en rivier Vltava die Praag in tweeën splits. Echt een aanrader als je van de natuur houdt! Het is inmiddels tegen de avond als we terugwandelen, maar een bezoekje aan een biermuseum willen we niet aan ons voorbij laten gaan. We gaan naar het Beer Museum gelegen op Husova 241/7 waar ik mij verbaas over de geschiedenis van bier in Praag. Dit verklaart gelijk waarom er zoveel brouwerijen in deze stad te vinden zijn. Als afsluiter worden we getrakteerd op 4 verschillende bieren die gebrouwen zijn in Praag (maar dat hadden wij van tevoren natuurlijk allang uitgezocht). In volgorde van ligt naar zwaar komen caramel- en vanillesmaken voorbij, heerlijk! Hierna even richting het appartement voor een opfrisbeurt en een korte chilsessie. Om vervolgens ons nuchtere maagjes te vullen met een lekker glaasje wijn erbij bij Wine O’Clock. Wat een ontzettend leuk tentje en hele fijne bediening. De Montepulciano die ik daar drink is te goddelijk voor woorden. Na het eten belanden we in een foute club, waar we overigens wel een lekker cocktail nuttigen. We zijn het er al gauw over eens dat het prima is om gewoon naar bed te gaan rond een uur of 1. Ja we worden oud(er)…

Dag 2
De volgende dag lopen we via de Powder Tower en Municipal House Hall richting het Communistische Museum. Voor ons moeilijk voor te stellen dat de bevolking op deze manier geleefd heeft. Ik vind het museum zelf wat statisch en mis hier en daar de belevenis waardoor het enigszins langdradig kan zijn. Na een bezoek aan dit museum zoeken we een gezellig brunch tentje op aangezien we nog geen ontbijt op hebben. Dit lijkt wel een soort sport deze dagen, omdat we allebei erg veel waarde hechten aan gezellige, sfeervolle tentjes. En bingo het is weer gelukt! In Venue genieten we van een heerlijke brunch met uitzicht op de markt waardoor we lekker mensen kunnen kijken. De volgende spot is de bekende Charles Bridge, wat naast de ‘Magische klok’ een grote toeristische trekpleister is. Wat wij trouwens bij die klok niet echt begrijpen, maar goed ieder zijn ding. Al lopend over de Charles Bridge vind ik het weer zeer vermakelijk hoe al die Chinezen met een selfiestick staan te zwaaien. Zijn zij eigenlijk de uitvinder hiervan? Zal mij niets verbazen in ieder geval. Eenmaal aan de overkant aangekomen lopen we richting de John Lennon Wall. Deze muur wordt nog steeds beschilderd als eerbetoon aan deze activist tegen het communisme. Zeer geschikt om wat leuke plaatjes te schieten! Als echte natuurliefhebbers lopen we richting de Petrin Heuvel om vervolgens met een kabelbaan het laatste stuk af te leggen. Met weer een heerlijk uitzicht over de stad en het Castle district. Uiteraard sluiten we deze middag weer af met een welverdiend biertje! ’s Avonds gaan we uiteten bij restaurant met voornamelijk Tsjechisch eten op het menu en dat willen we graag proeven. Helaas valt de smaaksensatie tegen. Oftewel Praag is tof, de Tsjechische keuken iets minder als je het mij vraagt. Maar aan lekkere cocktails, biertjes en wijntjes in ieder geval geen gebrek.

Dag 3
Omdat ik de eerste nacht slecht geslapen heb en we al veel van de stad hebben gezien blijven we iets langer liggen. Helaas is het bewolkt vandaag, maar hee we mogen niet klagen want we hebben de afgelopen dagen top weer gehad en dat in november! We gaan richting het alternatieve, minder toeristische kadastrale Karlín. We denken hier leuke winkeltjes te vinden, maar die zijn ver te zoeken haha. Je merkt dat dit deel van de stad heel anders is en nog meer communisme uitstraalt. Kolossale en kleurloze gebouwen die weinig authentiek uitstralen. Maar het lukt ons wederom om een sfeervol tentje te vinden waar we een lekker ontbijtje scoren. Als je van een Chai Latte houdt, die ze hier hebben is heerlijk! Hierna slenteren we door de straten van Karlín en lopen we via Park Vitkov weer richting onze kant van de stad. Voor de derde dag op rij richting het appartement voor een opfrisbeurt en een chilsessie. Deze avond gaan we voor ordinaire burgers op advies van Tripadvisor (hele handige app) en belanden we in een tentje genaamd ‘The street restaurant & cocktail bar’. Uiteraard met een cocktail on the side. Heerlijke burgers, vriendelijke bediening en een eenvoudig tentje. Hierna gaan we voor een tweede poging stappen in Praag. Op een of andere manier hebben we hier niet echt de juiste research voor gedaan. De aanspraak die we hier hebben valt vooral in de categorie schattig (ik noem geen leeftijden haha). Oftewel tijd om naar huis te gaan.

Dag 4
Onze laatste dag is aangebroken en we vliegen ’s avonds pas terug dus nog een dag in het vooruitzicht. Het is sombere regenachtige dag en dat laat me inzien dat deze stad best een rauwe en depressieve uitstraling kan hebben. Maar goed welke stad ziet er wel gezellig uit met zulk weer? Om dit enigszins te compenseren gaan we er lekker warmpjes bij zitten in de Bakeshop bij ons om de hoek. Waar ze echt te lekkere taartjes hebben! Ik ga heel classy voor een New York Cheesecake met aardbei, jam jam. Om deze calorieën enigszins te compenseren lopen we naar de Vietnamese markt van Praag, die er eigenlijk best treurig uitziet. Maar met een beetje afdingen scoor ik hier een dikke sjaal voor een spotprijs. Als je een shopliefhebber bent raad ik Palladium aan, een shopping mall in het oude centrum van Praag. Je moet overigens wel een beetje tegen drukte kunnen, want hoe rustig het op sommige plekken buiten is zo druk is het hierbinnen. Om na het struinen op de markt de warmte op te zoeken ploffen we neer op twee vintage stoelen in het Parlor Café om voor de laatste keer te theeleuten (hmm dit klinkt echt heel truttig…).  Bij het typen van deze zin bedenk ik me dat ik een spot helemaal vergeten ben, namelijk de Beer Story bij ons in de straat. Heerlijke speciaalbiertjes en een lekker vleesplankje!

Tot zover mijn stedentrip Praag. Met 86.433 stappen op de teller, heel wat taartjes, hapjes, drankjes en culturele hotspots verder zeg ik met volle overtuiging ‘Praag was fijn!’. En dat bezoekje aan het seksmuseum was trouwens ook best interessant ;).