Stedentrip Kopenhagen

Oei wat was het koud en duur, maar vooral gezellig en fijn.. Ik heb het over mijn stedentrip naar Kopenhagen in maart. Tijdens de KLM werelddeal weken in januari had ik mij wederom laten verleiden om een goedkoop ticket te scoren. Ik zie het altijd als een soort sport om een zo goedkoop mogelijk ticket te scoren naar een bestemming waar ik nog niet eerder ben geweest. Omdat ik redelijk flexibel ben qua datum en bestemming lukt dit vooralsnog erg goed!

Zaterdag 10 maart vloog ik samen met Patricia om 8 uur ’s ochtends in nog geen anderhalf uur naar deze Deense hoofdstad. Echt een aanrader als je even helemaal weg van huis wilt zijn voor een aantal dagen en daarom niet uren in het vliegtuig wilt zitten. Lichtelijk vermoeid stapte we uit het vliegtuig, omdat we toch wel een erg korte nacht hadden gemaakt. Maar de vermoeidheid en de kou mogen de pret niet drukken dus besloten we na aankomst in ons Airbnb verblijf gelijk de stad in te gaan.

Via de drukke winkelstraten waren we op weg naar de bekende haven met gekleurde huisjes, die je vast wel kent van de foto’s. Maar op een lege maag de toerist uithangen kan natuurlijk niet en de lunchrooms moeten toch ook beoordeeld worden, dus belandde we in Coffee Room. Een stijlvol, klein tentje in het centrum van de stad waar we samen bijna €30 neerleggen voor een bescheiden lunch. Maar voor dit bedrag kregen we maar liefst een snee roggebrood met avocado, yoghurt met granola en fruit en maar liefst 2 cappuccino. Koopje toch ;)? Agh ja, maar niet teveel over nadenken.. het was lekker en dit kun je verwachten in Scandinavië.

Nyhaven

Hierna al waggelend door de menigte van toeristen door de haven gelopen om de nodige kiekjes te scoren. Hoe druk het in deze haven is, hoe rustig het in de rest van de stad is. Wij waren namelijk echt verbaasd toen we het station uitliepen en zo weinig mensen en verkeer op straat zagen. Helaas zorgde deze drukte er niet voor dat we het warmer kregen en met gevoelstemperatuur -10 en lichtelijke slaaptekort vonden we het een goed plan ergens een flesje rode wijn en een kaasje te scoren om deze vervolgens soldaat te maken. Lekker even chillen in onze kamer.

Nadat we eenmaal opgewarmd waren en via Tripadvisor en betaalbaar restaurant hadden uitgezocht pakte we ons weer dik in om de stad in te gaan. Omdat we allebei dol zijn op Aziatisch eten en dit relatief goedkoop is gaan we eten bij Chao Viet  Kitchen, waar ze Vietnamees eten serveren. We trappen af met verse springrolls en daarna volgt er een feestje op ons bord met rijst noodles, kip, groenten, salade, Vietnamese kruiden en vissaus. Uiteraard met een Saigon biertje om de boel af te blussen. Voor €20 per persoon hebben wij heerlijk gegeten en gedronken. Het is zaterdagavond en we hebben afgesproken met voor mij 2 bekende meiden in het hostel waar zij verblijven. Het hostel bevindt zich middenin de stad en je kunt hier gezellig borrelen voor een schappelijk prijs (lees: €5 – €7 voor een mixdrankje). Hierna belanden we in een chique tent waar we veel te veel geld voor onze drankjes moeten neerleggen, maar waar wel veel mooie mensen komen. Tjsa het oog wilt ook wat heh!

De volgende dag gaan we naar Christiania, een gesepareerd deel van de stad waar voornamelijk krakers wonen. Christiania wil graag onafhankelijk blijven en de bewoners gaan op verschillende manieren de strijd aan met de Deens regering. Deze aparte manier van leven levert een bijzondere toeristische attractie op, waar wij redelijk wat tijd doorbrengen. Er is veel streetart en bedrijvigheid te zien, het een nog indrukwekkender dan het andere.  Verder zijn er ook een aantal kneuterige tentjes waar je kunt eten of drinken, maar helaas kan je hier alleen contact betalen en laten wij dat nou net op zak hebben. Gelukkig hebben wij ’s ochtends al heerlijk koffie gedronken bij Le Kaff in Vesterbro. Ze serveren hier voornamelijk vegan food en de koffie is heerlijk.

Na een paar uur vertoeven in Christiania hebben we toch wel honger gekregen en besluiten in de stad op zoek te gaan naar een lunchroom. In de buurt van de oude haven zien we Holberg no.19, waar ze heerlijke sandwiches serveren.  Ik ga voor een tuna melt sandwich en een biologische ginger ale. Voor nog geen €10 per persoon hebben we een goede lunch te pakken. Hierna zijn we van plan om naar het Nationaal museum te gaan, maar komen we bedrogen uit. We hadden van te voren gelezen dat de entree gratis zou zijn, maar niet op de dag dat wij er waren.  Aangezien het museum nog maar een uur open was vonden we het zonde om nog de volle mep te gaan betalen en zijn we richting huis gegaan.

’s Avonds gaan we ergens in de buurt uiteten, omdat we wat later zijn en de volgende dag graag op tijd naar Malmö willen. We overnachten in Vesterbro, wat sowieso een erg leuke buurt is en wat alternatiever dan de rest van de stad. Señorita is een Mexicaans restaurant om de hoek en daar hebben wij allebei wel oren naar.  Je kunt hier wederom voor een leuk prijsje eten, alleen krijg je daarvoor wel een overload aan kaas op je gerechten haha. We starten met nacho’s en daarna ga ik voor  quesadilla en Pat voor taco’s. Als (speciaal)bierliefhebber neem ik een Negro Modelo, een donker Mexicaans biertje met een lichte karamel- en chocoladesmaak.  Deze avond besluiten we niet nog op pad te gaan, maar liggen we ‘degelijk’ voor 12 uur ’s nachts op bed.

Het is maandag en we gaan met de trein richting Malmö om ook wat van de Zweedse cultuur te proeven. Je betaalt ongeveer €24 voor een retourtje en bent nog geen halfuur onderweg. De trein gaat over de bekende Sontbrug die Kopenhagen met Malmö verbindt. Zelf vond ik dit erg tof, omdat ik de bekende Deen-Zweedse misdaadserie The Bridge hebben gekeken die zich hier afspeelt. Als we in Malmö aankomen valt het ons gelijk op dat de mensen hier – net als in Kopenhagen – gereserveerd, ingetogen en stylisch zijn.

We gaan als eerste op zoek naar een koffietentje waar ze in ieder geval kaneelbroodjes hebben. We belanden in Espresso House, een grote keten in Scandinavië wat iets weg heeft van The Coffee Company in Nederland. Ik raad je zeker aan hier een kaneelbroodje te proberen, want die smaakte goddelijk! Hierna gaan we op zoek naar een binnen activiteit, aangezien het nogal regenachtig. is. We komen er al snel achter dat er niet heel veel te doen is in Malmö en besluiten naar het Malmohus te gaan. Dit is een kasteel waarin verschillende musea zitten met een combinatie van kunst, natuur en geschiedenis. Prima museum om een bezoek aan te brengen en slechts enkele euro’s entree.

Inmiddels is het al wat later op de middag en hebben we nog geen lunch op, dus als hongerige hyena’s haasten we ons naar het centrum op zoek naar een eettentje. De keuze in Malmö is wat beperkter dan in Kopenhagen, maar als je trekt heb in een ordinaire burger ben je bij Puma aan het juiste adres.  Ik ga voor een klassieke burger en heb mijn vingers erbij afgelikt. Verder hebben ze aardig wat speciaalbiertjes op de kaart staan dus wil ik dit uiteraard niet aan mij voorbij laten gaan. Ik kies de Wisby Stout, heerlijke donker bier met zoete tonen. Hierna gaan we weer terug naar Kopenhagen om daar nog even kleding te scoren in de stad.

Onze laatste avond hebben we door de late lunch ’s middags geen enorme trek en is het na shoppen al redelijk laat. We besluiten een gezellige bar in Vesterbro op te zoeken en de keuze valt op Mikkeller waar ze zelf gebrouwen bier schenken. Erg lekkere frisse biertjes met een semi bittere afdronk en ook de kaas die ze serveren is erg lekker trouwens. Na 2 biertjes en een hoop geklets gaan we richting ons Airbnb verblijft voor alweer de laatste nacht.

Onze laatste dag is aangebroken en ’s middags vliegen we terug. Omdat we graag nog een bezoek willen brengen aan het Carlsberg museum gaan we hier ’s ochtends nog heen, wat resulteert in een biertje om 11 uur ’s ochtends. Ondanks de vroegte erg smakelijk en een goede afsluiter van een geslaagde stedentrip Kopenhagen. Dit museum kan ik je zeker aanraden als je een bierliefhebber bent!

Mijn eindoordeel van deze stad is een 7,5 dit komt doordat het toch wel erg prijzig is en er niet heel veel attracties zijn. Daarentegen zijn de mensen erg geduldig en vriendelijk en met bovenstaande tips heb je een geslaagde trip zonder schandalig veel geld kwijt te zijn.