° Lissabon // Carcavelos // Cascais °

Ik ben een beetje verliefd geworden op Lissabon. Wat een sfeervolle en fijne stad zeg! Het is niet zo massaal als de meeste grote Europese steden en daardoor heel aangenaam. Ik moet er wel bij zeggen dat ik buiten de (school)vakanties om hier was, waardoor het wellicht wat rustiger was. Ik besloot heel last minute richting Lissabon te gaan en boekte voor nog geen  €150,-  een retourtje via Skyscanner bij Vueling Airlines. De eerste paar dagen verbleef ik aan de kust daarover lees je hier meer en daarna ging ik Lissabon verkennen. Dit deed ik op verschillende manieren en alleen. Hoe ik dit vond? En benieuwd welke spots je zeker moet bezoeken? Lees dan snel verder.

Accommodatie
Vanuit Carcavelos reisde ik met de trein naar Lissabon, dit is slechts 40 minuten reizen. Vervolgens moest ik nog een klein stukje met de metro om in de buurt van mijn hostel aan te komen. Ik verbleef in Hostel Seven Hills en had voor het eerst een eigen tweepersoonskamer. Echt heerlijk om na een kleine teleurstelling bij de vorige accommodatie  een kamer voor mezelf te hebben. Het hostel is eenvoudig en van alle gemakken voorzien en inclusief ontbijt. Praktisch gezien zou ik dit hostel zeker aanraden aangezien het 2 minuten lopen is vanaf het metrostation Argos. Als je vanaf Argos de metro pakt zit je binnen een paar minuten midden in het centrum. Daarnaast vond ik het heel fijn dat het ontbijt, op verzoek, al voor je klaar stond als je vroeg de deur uit wilde.

Uitzichtpunten
Lissabon ligt op 7 heuvels en dat heb ik gelijk geweten tijdens mijn eerste stadswandeling. Ik besloot na aankomst gelijk op ontdekking uit te gaan en ging richting één van de uitzichtpunten van de stad. Er zijn meerdere uitzichtpunten, maar Jardim do Torel werd mij aanbevolen door de gastheer van mijn hostel. Waar ik het aan de kust vervelend vond dat het een beetje fris was vond ik dit in Lissabon juist wel fijn. Heerlijk om deze klim niet in de volle zon te hoeven maken. Eenmaal bovenaan gekomen heb je een mooi uitzicht over de stad dat er vanaf hier heel vredig uitziet. Op deze manier kan je gelijk een beetje oriënteren dus mijn tip is dit aan het begin van je trip te doen.

Authentieke wijk
Vanuit Jardim do Torel laat ik me door de smalle straatjes naar beneden begeleiden. Ik kom uit in het Alfama district wat een authentieke en artistieke buurt is. Een echte volksbuurt waar je ondergedompeld wordt in de Portugese sferen, heerlijk! Overal zijn kleine pleintjes waar smalle straatjes samenkomen waar je heerlijk kunt verdwalen. Als je souvenirs wilt scoren zou ik het hier doen aangezien de prijzen hier aanzienlijk lager zijn dan in de drukke winkelstraat. Daarnaast kom je hier meer ambacht en handgemaakte spullen tegen, wat de souvenirs apart maakt. Uiteraard moet er ook gegeten en gedronken worden en dat deed ik bij Giallo. Een kleurrijk tentje waar je terecht kunt voor koffie, sapjes, sandwiches en ijs.

Lisbon Chill Out Free Walking Tour
Inmiddels is het halverwege de middag en wil ik mij graag op tijd melden voor de  Lisbon Chill Out Free Walking Tour die om half 5 start.  Ik had hier zelf nog nooit van gehoord en jij misschien ook nog niet dus ik zal het concept uitleggen. Het enige wat je hoeft te doen is je op tijd en op de juiste plaats melden en je laten verrassen. De naam zegt het al, het is een wandeltour en deze wordt gegeven door locals. Elke tour is uniek, omdat de locals je de stad laten zien vanuit hun perspectief. Daarnaast betaal je de local naar wat je de tour waard vond en kun je op elk gewenst moment uitstappen, natuurlijk wel zo netjes om dit laatste even aan te geven. Ik vind deze tour echt een aanrader, omdat je juist op andere spots komt dan die in de meeste reisgidsen worden aanbevolen. De local die ons mee op pad nam wist heel veel te vertellen over de geschiedenis van Lissabon. Zo wist ik na afloop van deze tour dat het overgrote deel van de stad is gebouw na 1755, want in dat jaar heeft een extreme aardbeving de hele stad verwoest. Deze wederopbouw duurde een aantal jaar dus de stad stamt uit de late 18e eeuw. Dankzij de free walking tour ben ik voorzien van deze informatie en nog heel veel andere interessante weetjes.

Zin om te borrelen (voor sommige zuipen)? Ga dan richting Praça Luís de Camões (Luís de Camões Square). Als je vanaf dit centrale punt van het water afloopt, dus richting het Noorden, dan kom je terecht in een autovrij deel waar ´s avonds maar liefst meer dan 300 kroegen hun tap open zetten.

Baja Bikes
Op mijn laatste dag heb ik mij aangemeld voor fietstour met Baja Bikes, lekker hollands! ’s Ochtends om 10.00 uur verzamelen we en gaan we onder begeleiding van een Nederlandse gids de stad verkennen. Ik hoop natuurlijk dat ik andere plekken ga zien dan waar ik al geweest ben. En ja hoor ik heb geluk, want met de fiets en een tour van bijna 4 uur kom je wel degelijk langs andere spots. Zo maken we een stop voor de Ponte 25 de Abril, één van de bekendste bruggen van Lissabon. Deze brug wordt ook wel de San Francisco brug genoemd. Op de een of andere manier vind ik deze brug fantastisch dus misschien moet ik mij toch maar eens gaan verdiepen in een trip naar Amerika.  We fietsen tijdens deze tour veel langs rivier de Taag en tijdens de tour raak ik aan de praat met een meisje die net als ik ook alleen reist. Nog voordat de middag is aangebroken worden we door onze gids getrakteerd op een Ginja, een typisch Portugees drankje. Benieuwd hoe dit smaakt? Waag dan zeker een slokje als je in Lissabon bent! We vervolgen onze tour en eindigen uiteindelijk in de buurt van Torre de Belém. Dit is een verdedigingstoren aan de oever van de rivier de Taag in Belém, een voorstad van Lissabon.

Eten & Drinken

Mijn eerste avond eet ik bij Bruta Flor, waar ik aangenaam verrast wordt. Ik ga voor een vegetarische plank waar van alles wat op ligt en voor ik het weet is het op. Als dorstlesser neem ik een heerlijk blond biertje die ik nog nooit eerder op heb. Helaas heb ik geen plek meer over voor een dessert, maar anders had ik er zeker één geprobeerd. Houd er wel rekening mee dat je hier niet kunt pinnen.

’s Middags na de fietstour zijn we richting de LX FACTORY gegaan om daar te lunchen. Wat een super toffe locatie! Een industriëel terrein waar je diverse horeca kan vinden, van zoete lekkernijen tot wereldgerechten. De LX FACTORY ligt aan de Sant Francisco brug en is rijk aan street art en andere moderne kunst. Zeker de moeite waard!

In het winkelcentrum van Lissabon vind je Browns Bistro met happy hour, alsof het nog niet goedkoop genoeg is. Hier maken we maar al te graag gebruik van en drinken hier allebei een cocktail en nog een ander drankje voor slechts €10 in totaal. En volgens mij kun je hier ook goed avondeten als ik mijn zintuigen mag geloven.

De Time Out Market is een erg populaire spot onder zowel toeristen als de lokale bevolking. Wij hebben hier ook een poging gewaagd, maar helaas waren de zitplaatsen erg schaars en dat vonden we toch wel belangrijk voor het diner. De Time Out Market is een beetje vergelijkbaar met de foodhallen in Amsterdam. Je hebt er allemaal verschillende food kraampjes met ieder een eigen specialiteit. Wij gingen voor een Sangria to go en besloten verderop te gaan eten.

Helaas ben ik vergeten te noteren waar wij die avond hebben gegeten, want het was erg lekker dus ik had het graag gedeeld. Gelukkig hebben we de foto’s nog!

Hopelijk ben je na het zien van deze stad net zo enthousiast als ik :). Tot de volgende!