55 dagen Zuidoost-Azie – Phong Nha, Hue en Hoi An

Hello there! Ik ben nu ruim 3 weekjes weg en heb weer even de tijd voor een verhaaltje. Ik vertrek eind van de middag met de bus naar Dalat en dat gaat een pittige reis worden. Om mijn tijd op te vullen vanmiddag en jullie even op de hoogte te brengen schrijf ik dus mijn ervaringen van de afgelopen tijd.

Even terug in de tijd en dat is terug naar Hanoi. De laatste avond die wij genoodzaakt en dag later hadden dan gepland (aangezien de bus vol zat). Besloten we het er nog even van te nemen. We zijn naar een populair hostel gegaan (backpackers hostel downtown). Er werd een pubquiz georganiseerd en het leek ons wel een goed plan om mee te doen aangezien de prijs drank was. Met een bij elkaar geraapt zooitje hebben we fanatiek meegedaan en tot mijn grote verbazing gewonnen. Na aardig wat wodka en bier verder zijn we overgehaald om naar een of andere Eden bar te gaan. Schijnt helemaal de shit te zijn. Voor een schappelijke prijs konden we de taxi instappen en dat was tegelijkertijd ook ons entree bewijs. Natuurlijk niet over nagedacht dat en hoe we ook nog een keer terug moesten. Eenmaal aangekomen in de middle of nowhere afgeladen met backpackers in een soort open lucht club met uiteraard te foute Vietnamese house muziek. Besloot ik dat het na mijn welkomstdrankjes wel tijd was om terug te gaan. Leah hoefde geen seconde na te denken en hebben ook nog een Canadees (die we hebben leren kennen op Ha Long Bay) over kunnen halen mee te gaan zodat we de taxi kosten konden delen. Uiteraard nog even een Banh Mi broodje gehaald op de straat, dit is typisch Vietnamees en heel lekker. Het is een pistoletje belegd met wat je maar wilt!
Mudcaves - Phong Nha

Mudcaves – Phong Nha

De volgende dag stonden wij te popelen om weer door te reizen aangezien we al te lang in Hanoi zaten. Om 6 uur ’s avonds ging de bus naar Phong Nha, een rit van 12 uur. Gelukkig wel een slaapbus waar je in kan liggen en als het lukt een tukkie doen. Eenmaal ingestapt in de bus duurde het maar liefst 2 uur voordat we gingen rijden. Ik heb nog steeds geen idee waarom en heb het eigenlijk allang weer achter me gelaten. ’s Ochtends vroeg kwamen we aan in Phong Nha en konden we nog niet inchecken. Wat mij sowieso opvalt hier in Vietnam is dat je de meeste bekende hostels toch wel van te voren moet boeken.
Phong Nha - Motorbike

Phong Nha – Motorbike

Toen we de dorm in mochten had Leah behoefte aan een middagje chillen en bijslapen en ik wilde graag even rond touren. De volgende dag hadden we namelijk een tour naar de grotten op de planning staan. Voor slechts 5 euro heb ik een scooter met benzine gehuurd voor een dagje. Super mooie omgeving met heel veel natuur en als je door de dorpjes rijdt komen alle kindjes lachend naar de weg rennen om naar je te zwaaien, super lief! ’s Avonds eten we in het hostel, omdat Phong Nha niet echt een plaats is maar meer een uitvalbasis waar mensen verblijven om vanuit daar naar de grotten te gaan. We leren wat Engelse kennen en gaan bij hun op het balkon chillen en borrelen. Daarna nog even een poging gedaan om naar de Why Not bar te gaan, maar dat viel een beetje tegen. Why Not bar is een bekend begrip hier in Vietnam het zit in alle steden waar backpackers langskomen en is een van de weinige pubs die tot laat door gaan.
Hue - Roti canai

Hue – Roti canai

De reden waarom we naar Phong Nha zijn gegaan is vanwege de grotten, echt een aanrader. Het begin van de tour is nogal saai en ik heb behoorlijk last van buikkrampen dus ik ben blij als het middag is en het echte werk gaat beginnen. Eerst gaan we naar de Paradise Cave, een van de grootste grotten in Azie. Echt super mooi, maar helaas lastig om op de foto te krijgen wat je daadwerkelijk ziet. Helaas is deze grot zo toeristisch dat er looppaden zijn aangelegd en je overal tegen Chinese tours aanloopt die letterlijk met een microfoon hun verhaaltje doen. Daarna gaan we naar de Dark Cave en dat vond ik echt het vetst van de hele tour. We moeten in bikini, krijgen een zwemvest aan, een tuigje om en een helm met lampje op. Eerst gaan we ziplinen waarbij je jezelf in het water laten vallen, echt super vet en ik had totaal geen hoogtevrees. De volgende zipline is een stuk hoger en dat vond ik toch wel eng, maar ik wil niet achterblijven en uiteindelijk viel het harstikke mee. We gaan de grot in en het is echt pikdonker! We zwemmen door behoorlijk koud water en moeten hierna ons zwemvest achter te laten, we gaan de moddergrot in. We lopen ongeveer 10 minuten door een modderpad wat aan het begin echt nasty is, maar het went. Uiteindelijk komen we uit in een kleine modderpoel en dat is fantastisch. De modder is zo dik en koud, maar de ervaring is super. Je kunt drijven in de modder en het voelt alsof we in sjakie en de chocaladefabriek zitten, maar dan anders ;). Daarna lopen we terug naar het beginpunt en glijden we van een rots af zo het water in, heerlijk! Met de kano terug naar de kant en daarna met het busje weer terug naar het hostel. Echt een geniale tour.
Bootje naar de markt in Hue

De volgende dag chillen we bij het zwembad en pakken om 4 uur ’s middags de bus naar Hue. Helaas zaten alle leuke hostels al vol en belanden we in een crappy hostel in een zijstraatje. Het hostel heeft maar 1 dorm en is 2 jaar geopend, maar naar mijn idee in die 2 jaar nog geen een keer goed schoongemaakt. Dezelfde avond gaan we nog op zoek naar een andere slaapplek voor de volgende nacht. In Hue vind ik de mensen tot nu toe het meest opdringerig. Overal op straat willen ze je vervoeren met een scooter – wat opzich goed bedoelt is – maar als je al 3 keer nee heb gezegd en ze blijven het proberen is dat nogal vermoeiend. In Hue scoor ik een leuk jurkje voor op het strand en eten we in een Indisch restaurant, roti canai my all time favourite! De 2e nacht slapen we in een hotel en hebben een private room voor dezelfde prijs als wat we betaalde in het crappy hostel. We gaan stappen die avond en komen 2 Nederlandse jongens tegen die wij al eerder op onze reis hebben leren kennen. Super gezellige avond, maar na 12e ben ik doodop en ik wil fit zijn voor de volgende dag. In Nederland heb ik er echt geen probleem mee om lang door te gaan, maar de hitte zorgt ervoor dat je maar een ding wilt en dat is slapen. Leah blijft achter in de kroeg… Als ik naar huis loop wordt ik aangesproken door een Vietnamees op een scooter die vraagt wat ik ga doen. I’m going to sleep, zeg ik. Waarop hij reageert; you wanna buy weed? Uhh no I’m going to sleep. Jammer jongen, dat is toch echt iets anders!
Easy riders naar Hoi An

’s Ochtends staan we redelijk vroeg op, want we moeten onze tas weer in pakken. Mijn favo activiteit van het backpacken (NOT!), waar je niet omheen kunt. We gaan met easy riders naar Hoi An. Dit is een organisatie waarbij je door een ervaren motorrijder naar Hoi An wordt gebracht. We hadden de keuze tussen easy rider of zelf rijden en hebben lang getwijfeld. Maar om toch maar geen risico te nemen en mijn ouders niet ongerust te maken toch gekozen voor easy riders. De enige keren dat ik op een scooter heb gereden waren in Azie. Achteraf gezien ben ik blij, omdat sommige stukken best druk waren. Terwijl we achterop zaten konden we lekker plaatjes schieten en genieten van het uitzicht. En niet te vergeten een heerlijke ervaring voor je kont, want na deze rit weet je zo een beetje al je bilspieren te vinden, auw!
Elephant waterfall tijdens de rit met easy riders

Eenmaal aangekomen in Hoi An heb ik nog niet gelijk de indruk die ik had verwacht. In de straat waar ons hostel zit draait het vooral om kleren op maat laten maken en daar hebben we op dat moment niet echt behoefte aan. We pakken even onze rust en gaan ’s avonds naar het oude centrum en dan valt alles op zijn plek. Jeetje wat een fijne plek is dit. Overal wordt je omringd door lampionnen in alle soorten en maten en er is een motor vrije zone, heerlijk. Echt een oase van rust, maar daar komt later op de avond verandering in. We gaan uiteten bij een super gezellig tentje waar ze Westers eten hebben, want af en toe heb je dat echt even nodig. We leren daar een Nederlands stel kennen en gaan met hun op stap. Eerst gaan we naar de Tiger Bar, een populaire bar hier in Hoi An waar alle backpackers ’s avonds samenkomen. Deze tent is maar tot 12 uur open en rond dat tijdstip komen wij daar pas aan. We zijn getuigen van een vechtpartij tussen 2 locals, heftige shit. Ze slaan elkaar met opklap stoeltjes en een politie die even inspringt is geen velden en wegen te bekennen. We krijgen flyers in ons hand gedrukt van een bar genaamd Brown Eyes en gaan daarheen. Voor slechts 4 euro kun je hier onbeperkt drinken en dan heb ik het niet over bier, wijn en fris. Nee letterlijk alles, mixjes, sterke drank, cocktails noem het maar op. Leed vermaak om te zien dat zoveel mensen net over het randje gaan en te bezopen zijn om nog normaal te kunnen lopen. De 4 avonden die hierop volgen gaan we op tijd naar de Tiger Bar en eindigen in de Why Not bar, we leren veel mensen kennen waaronder een groep Amerikanen. Super aardige gasten en zo gek als een deur.
Hoi An - the city of lights

Hoi An – the city of lights

Na 4 nachten in Hoi An gaat Leah weg en ik besluit nog 2 nachtjes te blijven, omdat ik hier heel fijn vind en nog tijd zat heb. Ik vond dit best een lastig keuze, omdat mijn reismaatje hierdoor wel wegvalt. Maar onze wegen zouden toch scheiden aangezien we allebei een andere route volgen. Als Leah vertrekt heb ik het wel even lastig, maar gelukkig heeft Lana me even een peptalk gegeven via de telefoon en dat doet me goed om even wat van thuis te horen. Thanks lief! Ik ben uiteindelijk 6 nachtjes in Hoi An gebleven om even lekker bij te komen na al de toeristische tripjes en tochten in de andere plaatsen. Je kunt hier voor heel weinig geld kleding op maat laten maken. Dus dat heb ik dan ook zeker gedaan al had ik daar niet echt veel plek meer voor in mijn backpack. Voor 14 euro heb ik een korte jumpsuit op maten laten maken. Waarbij ik de stof en het model helemaal zelf kon samenstellen, super vet. Mijn instappers hebben me in de steek gelaten dus voor 10 euro heb ik ook nog leuke sandaaltje laten maken. Verder heb ik hier lekker gechild, gefeest en ben ik 2 keer naar het strand geweest. Helaas nog niet zoveel resultaat te zien, want ik ben nog niet heel bruin :(. De laatste 2 dagen ben ik opgetrokken met 2 gasten uit Leiden, hoe toevallig. En een avondje uit eten geweest met het groepje Amerikanen en nog wat meiden, super gezellig en lekker gegeten bij de Italiaan.
Strandje in Hoi An

Nou lieve vriendjes en vriendinnetjes van het goede leven, ik ga er weer vandoor. De volgende stop wordt dus Dalat en daar ga ik abseilen in de watervallen als ik het aan durf. Ik vertrek om half 6 ’s avonds en kom daar de volgende dag om 1 uur ’s middags aan, een lange rit dus.